دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب فر برقی گازی

 

f 191

فر گازی و فر برقی دو نوع مدرن فر می‌باشند. تاونی که برای حرارت دادن یا در کارهای صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود کوره یا تاون صنعتی نامیده می‌شوند. تاون معمولی یکی از لوازم آشپزی است؛ که معمولاً برای پختن، داغ کردن، کبابی کردن، سرخ کردن یا گرم کردن خوراک و غذا بکار می‌رود. از تاون معمولاً برای درست کردن گوشت، نان‌های پخته، کیک یا دسرها بهره می‌گیرند. امروزه فرهای كانوكشن كه حرارت را با توجه به فنهای كه داخل فر تعبيه شده است به سمت غذا هدايت كرده و در زمان و دماي كمتری عمل پخت را انجام مي‌دهد

 

تفاوت فر برقی و فر گازی

آشکارترین تفاوت بین فر توکار برقی و گازی را می توان به نوع سوخت مورد استفاده برای پخت غذا نسبت داد. برخی معتقدند که غذا در فرهای برقی کمی خشک می شود و به همین دلیل ترجیح می دهند که فر گازی بخرند. بنابراین با بیان مزایا و معایب هر کدام از این مدل ها، سعی میکنیم شما را برای یک تجربه خرید بهتر آماده سازیم.

 

فر گازی

فر‍‌توکار گازی، توکار وسیله ای است که برای روشن شدن به گاز و شعله نیاز دارد. در اکثر فرهای گازی این شعله در پایین آن قرار گرفته است. البته در برخی از مدل‌ها شعله ای نیز در بالای فر قرار دارد که به گریل گازی معروف است و برای گریل کردن غذاها به کار می رود. همچین نباید فراموش کرد که برای این نوع فر حتما به لوله کشی گاز نیاز دارید.

در فرهای گازی توکار گرما به شکلی سریعتر و با میزان حرارت بیشتری به غذا منتقل می شود. این حرارت از پایین ظرف به تمام قسمت های آن منتقل می شود. اما همانطور که شعله روشن است، از آن گازهایی متصاعد می شود که مقدار ناچیزی رطوبت به هوا آزاد میکند. به همین دلیل است که غذاهای پخته شده با فر گازی توکار نسبت به فر برقی معمولا آبدارتر هستند. این ویژگی برای پختن و همچنین کباب کردن غذا عالی بوده و باعث می شود بتوانید لازانایا و کیک های لذیذی بپزید.

 

مقایسه عملکرد پخت فر برقی و فر گازی

 

۱- از نظر دما

فرهای گازی سریعتر به دمای مورد نظر برای پخت می رسند. همچنین کنترل بهتری بر روی دمای آن داشته و با استفاده از شعله پخش کن می توانید دما را کم و زیاد کنید. اما از طرفی دیگر به محض اینکه فر را خاموش کنید، گرمای آن سریع افت کرده و سرد می شود. در نتیجه فرایند گرم و سرد کردن، قسمت هایی از غذا گرم و بخش های دیگر آن سرد باقی می ماند.

در مقابل، فرهای برقی توکار زمان بیشتری برای سرد کردن نیاز دارند. به همین دلیل حتی اگر فر را خاموش کنید، گرما برای مدت بیشتری بر روی غذا باقی می ماند که مزیت ویژه ای برای تازه ماندن غذاست. از طرف دیگر، اگر رسیدن به دمای مناسب برای پخت در فرهای برقی به زمان بیشتری نیاز دارد، اما به محض اینکه به حرارت مورد نظر رسید، آن را برای مدت بیشتری حفظ می کند.

 

2- زودتر گرم شدن

با توجه به هر آنچه که تا اینجا بیان کردیم، می توان حدس زد که فرهای گازی لقب برنده را در این زمینه به خود اختصاص دهند. به محض اینکه شعله فر گازی را روشن نمودید، سریع به دمای مورد نظر برای پخت خواهد رسید. همچنین می توانید آن را به راحتی کنترل نمایید. کافی است به میزان شعله نگاه کرده و آن را کم یا زیاد نمایید. هر چه شعله بزرگتر باشد، حرارت آن نیز بیشتر است. در مقابل، با خرید فر برقی توکار ، باید انتظار این را داشته باشید که فر دیرتر گرم شود. اما جالب اینجاست که به محض اینکه گرم شد، حرارت خود را به راحتی از دست نداده و بسیار بهتر از فر گازی عمل می نماید. بنابراین می توان گفت که حفظ حرارت ارزش صبر کردن چند دقیقه بیشتر برای گرم شدن را دارد.

 

3- راحتی کاربری

در فر گازی توکار ، برای روشن شدن فر باید دقت زیادی به خرج داده و چند بار امتحان کنید تا روشن شود. همچنین باید بسیار مراقب باشید که صورتتان نسوزد! به هر حال برای روشن شدن شعله پخش کن باید صورت خود را به آن نزدیک نگه دارید.  فر برقی توکار بسیار راحت تر روشن می‌شوند. کافی است دوشاخه را به برق بزنید و حرارت مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. بعد از آن دیگر باید مدتی منتظر بمانید تا به این حرارت برسد.

 

4-امنیت

در فرهای برقی امنیت بسیار بالا میباشد و حتی حرارت خیلی زیادی از محفظه خارج نمیشود ولی فر های گازی با توجه به حرارت زیادی که تولید مینمایند و اطراف آن چوب میباشد کمی خطرناک است لازم به ذکر است که این فر گازی را در کنار یخچال نمیتوان استفاده نمود

 

نتیجه گیری

اصولا برخی مشتریان به خاطر هزینه بالاتر برق ترجیح میدهند از فر گازی استفاده نمایند ولی با توجه به خرابی بیشتر فر گازی و خطر قرار گرفتن در کنار چوب , استاندارد بسیار سخت نصب این مدل فر توکار و تکنولوژی پایین تر پیشنهاد مینماییم از فر برقی استفاده نمایید البته با به سلیقه خریدار است ولی کارکرد فر برقی بسیار آسان تر و تکنولوژی به روزتری را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *